Forskellige nyttige tips


Montering af en standard DIN radio

Blaupunkt har lavet en "adapter" til Chrysler Voyager, bestill. nr. 7 608 340 076.
Adapteren passer knapt, man skal med lidt fingersnilde save det ene beslag af, og lime det på det rigtige sted.
Blaupunkt laver ligeledes et overgangsstik, bestill. nr. 7 607 621 171


Reparation af antennen

Hvis den elektriske antenne holder op med at virke, er det sandsynligvis relæet der er gået i stykker.
Afmonter antennen, og fjern dækslet. Dækslet er ikke skruet på, så man er nødt til at bruge lidt vold for at bryde lukningen. Det relæ der sidder i kan ikke købes længere, man er derfor nødt til at finde et relæ der har samme funktion, f.eks. OMRON G2R-2 12V. De to relæer har ikke samme bentilslutning, og man skal derfor lodde ledninger fra printpladen til relæet. Kan man ikke få plads til relæet inde i antennens hus, kan man evt. lime det på ydersiden af antennens hus. Når man har monteret relæet, og kontrolleret at antennen virker, fastgøres dækslet ved at varme tapperne med loddekolben, eller med silikone. Kønt bli'r det ikke, men det virker.

Tilslutningsdiagrammet for det originale relæ ser således ud :


Montering af kørelysrelæ

Et tip som jeg har fået af Ole Glavind Albertsen

Hos Chrysler i Hørsholm, kan man købe og få monteret et kørelysrelæ for: ca. 2500,- kr. Jeg har dog købt mit relæ hos Poul Larsen, Gl. Gugvej 59, 9000 Ålborg. tlf: 98 11 41 39. http://www.chrysler-aalborg.dk/ Jeg har købt relæet via Internettet, og også modtaget en monteringsvejledning - og følgeligt selv monteret mit relæ. På denne måde koster relæet ca. 900,- kr. jeg vedhæfter monteringsvejledningen.
 


Undgå fejl på ABS bremserne.

På det yderste kardankryds ved forhjulene sidder der en ABS ring som passerer en føler.
Hvis ABS ringen ikke ligger helt tæt mod den underliggende ring, kan der trænge vand ind i mellemrummet, og derved opstår der rust. Denne rust kan "vokse", og med tiden bliver trykket fra den voksende rust så stort, at ABS ringen revner.
Dette kan forbygges ved at påføre flere lag rustbeskyttende maling hele vejen rundt, på begge sider af ABS ringen


 
Knirkelyde fra forenden

Hvis i oplever knirkelyde fra Stratuséns forende ( til tider meget kraftige ) Så kommer de sandsynligvis fra de nederste bærekugler. som med tiden kan blive "tørre" . De øverste kugler har smørrenipler fra fabrikken og smørres derfor til hvert service.... eller det bør de ihvertfald! Nå knirkelydende kommer, så lyder dommen som regel på nye bærearme foran til 2100 kr pr stk plus moms og montering. tit går der ved denne udskiftning også stabilisatorled i stykker, som koster 930 kr pr stk plus moms. ...... alt meget dyre knirkelyde. Men i mange tilfælde kan de altså fjernes let, ved blot at montere en smørrenippel i bærekuglerne og give dem en gang fedt i ny og næ. Det praktiserer jeg på mit eget værksted, med godt resultat.

M.v.h  Peter Borst. PB-Autoteknik   www.pb-autoteknik.dk

 

Udgåede håndsendere til Stratussens  Rockwell immobiliser system.

Jeg har for ganske kort tid siden har fundet et lager af nye håndsendere fra et andet fabrikat, som er lavet specielt til Stratus og kan kodes uden problemer. Desværre med en ret høj pris på ca. 1200 kr. + moms
Desuden kan immobilisersystemet frakobles/kodes så man i det mindste slipper for de uheldige situationer hvor den sidste håndsender er væk og bilen ikke længere kan startes

M.v.h  Peter Borst. PB-Autoteknik   www.pb-autoteknik.dk


PAS PÅ! - Det kan koste en gearkasse

Bil: Stratus 2,5 Aut. årg. 2000 Km.: 240.000 

For et par dage siden observerede jeg (heldigvis) at min Stratus lækkede gearkasseolie.
Det viste sig at det var en samling på et rør som går fra køleren til gearkassen som var blevet utæt.
Det utætte rør er placeret meget udsat. Det sidder under køleren, og er derfor meget udsat for regn og salt.
Denne uheldige placering gør, at det ruster.
Der er derfor overhængende fare for at røret bliver utæt på et tidspunkt, med risiko for at gearkasseolien pludselig er væk.

Hvis du har en Stratus 2,5 Aut., vil jeg kraftigt anbefale at du får tjekket det rør.
Jeg har nedenfor forsøgt at tegne hvor røret er placeret, og hvor den utætte samling var.

P.s. Jeg vil tro at rusten kan have noget med km-tallet at gøre.
Det sidder som sagt udsat, og jo mere vand og salt det hen ad vejen bliver udsat for, jo mere ruster det nok.

 


 

< Til Startsiden

Hit Counter