Mine erfaringer med min Chrysler Stratus LE 2,5 V6
Årgang: nov. 2000. Købt brugt i juni 2003 hos Starmark i Vejle

Sidst opdateret: 12.07.07

Som Motorsmeden skriver... 
En behagelig oplevelse

Bilen
kører som en drøm, og ligger utroligt godt på vejen.

Mange mener at biler med automatgear er langsomme i optrækket, det er Stratus'en ikke!. Med almindeligt kickdown er den hurtig, og hvis man bruger autostick-gearet er den bare lynhurtig. Stratus'en har en automatgearkasse som skifter næsten umærkeligt og hurtigt ved kørsel med automatgear, og som skifter lynhurtigt ved brug af autostick-gearet. Lærer du at bruge autostick-gearet, så er det de færreste der kan følge med.
Jeg har selv prøvet at tage tid på 0-100 km/t.
Forholdene var: Lige vej, vindstille, lufttemperatur ca. 10 grader, 1/4 fuld tank benzin, motorens km-tal 240.000, normal blyfri oktan 95 benzin. Jeg startede stopuret når speederen ramte bunden. to forsøg med autostick gav tider på 9,16 sek. og 9,23 sek. et forsøg med normalt kickdown gav en tid på 9,43 sek. Hvilket jeg syntes er pæne tider for så tung en bil.



Støjniveauet i kabinen er behageligt.
Når man kører på en vej med den nye type lydløse asfalt med 120 km./t., hører man kun en svag susen ved hjørnestolperne. Men kører man på en vej med den billige ru asfalt, er der dækstøj, dog ikke udpræget, og man kan sagtens samtale med en evt. passagér, men den støj der forekommer er dog helt klart dækstøj.
Når hastigheden kommer op på/over 140 - 150 km/t får man mere udpræget vindstøj.
Motoren hører man generelt ikke ved konstant hastighed, men ved kraftig acceleration høres motoren dog tydeligt.
Man skal huske på, at det med støj er en relativ størrelse. Næsten alle biler støjer, spørgsmålet er bare hvad det er der støjer mest, og hvad der virker mest generende.
Min tommelfingerregel for at vurdere støj i en kabine er volumen-indstillingen på radioen. Hvis man stiller volumen på dæmpet niveau når man holder stille, og når man kører 120 km./t. med samme lydstyrke, og stadig kan høre radioen på et dæmpet niveau, så har man en lydsvag bil.

Karosseri og rust
En supplerende rustbehandling kan anbefales. Bilen har tendens til at ruste i pladesamlingerne, specielt i dørene. bagklap, og motorhjelm.
Ved nærmere gennemgang af bilen, ser den ud til at være skruet godt sammen.
At bilen kvalitetsmæssigt er i orden fremgår af en pæn placering i en Svensk oversigt over de bedste og dårligste biler i 2002.
Se testen her. Det gælder dog kun de nyere modeller, årg. 98 og fremefter. Årg. 96 modellerne klarer sig ikke så godt.

Andet
Det har intet med bilens kvalitet at gøre, men..............
Jeg har aldrig haft en bil der har fået så megen opmærksomhed!
Jeg har fået utrolig mange kommentarer fra "folk på gaden".
Fællesnævneren var "Wow! en flot/smart/sej bil du har".

27 Maj 2004
Advarselslampen "Check Engine" lyser, og motoren mister kræfter. I tomgang er motoren meget urolig, hele bilen ryster. Jeg kører dagen efter på værksted, hvor de kan konstatere en fejl på den 6' cylinder (selvfølgelig en af de 3 der ligger under indsugningsmanifolden). Det viser sig at være en dårlig forbindelse til en enhed der sender signal til motorstyringen om ventilerne er lukkede eller åbne. Reservedelspris for 4 fladstik 28,- kr., og så fik jeg skiftet tændrør ved samme lejlighed. Rep. pris i alt 2.200,- kr. (mest timeløn).

18 Januar 2005
Bilen var til det første lovpligtige syn, og den gik glat igennem. Der har ikke været problemer overhovedet siden ovenstående. Den har nu kørt 180.000 km., og jeg er tæt på at udtale at det er den bedste bil jeg har haft, men sådan noget skal man jo passe på med. Jeg har tidligere haft Mitsubishi, Honda, og 2 stk. Toyota, (alle store modeller).

21 marts 2005
Må jeg revidere min opfattelse af at reservedele er billige i Tyskland. Jeg forespurgte på priser i Tyskland på bremseskiver og bremseklodser for og bag. Pris komplet 4.500,- kr. Jeg har købt de selv samme stumper hos en autoriseret Daimler/Chrysler forhandler, pris i alt 2.700,- kr.

30 marts 2005
Har nu kørt 35.000 km. (næsten) uden problemer. Jeg fik i nov. 2003 ved 147.000 km. foretaget det store service. Kilometertælleren viser nu 185.000, og det eneste jeg har fået lavet på bilen ud over olie og filter-skift, er nævnt under "27 maj 2004".
Bilen kører stadig perfekt! Der er dog en tendens til at tikkende ventiler ved kold motor bliver mere udpræget (ved lave udetemperaturer). Men det er jo en Mitsubishi motor, og mig bekendt er det et kendetegn for de fleste Mitsubishi motorer, som i flg. Mitsubishi ikke har nogen betydning, andet end at motoren støjer når motoren er kold.

01 juli 2005
Har fået udført mellemserviceeftersyn m. skift af gearkasseolie og filter og ny PCV ventil, alt gennemtestet uden bemærkninger, Km. stand 192.000, pris  1.800,- kr. (i Tyskland)

30 april 2006
Km. stand er nu 212.000 , og bilen kører stadig som den altid har gjort. Ved sidste olieskift fik jeg fyldt en 0W 30 fuldsyntetisk olie på bilen, hvilket har forbedret benzinøkonomien lidt. De føromtalte tikkende ventiler hører jeg ikke så meget til mere. Hvilket kan skyldes den fuldsyntetiske olie, men det er vist mest fordi det er blevet varmere i vejret.
Jeg har snart haft bilen i 3 år, og er overvejer ind imellem om det ikke er på tide at skifte bil igen. Mit problem er bare, at jeg ikke kan finde en tilsvarende bil som kan indfri de krav jeg har til en bil uden at den koster en frygtelig masse penge.

20 juni 2007
Km.tælleren viser nu 240.000 km., og jeg er stadig tilfreds med bilen.
Jeg har lige undgået at miste al olien på automatgearkassen. Det "stunt" kan du læse om under
Tips. Jeg havde tidligere problemer med tikkende ventiler ved kold motor, men nu tikker de også ved varm motor, og det lyder forfærdeligt. Så nu har fået skiftet samtlige 24 ventiler, og motoren lyder igen som en symaskine. Ved samme lejlighed blev der skiftet tændrør, og samtlige pakninger blev skiftet. Pris i alt: 1.078,- EUR  (8.000,- Kr.)

30 marts 2008
En traumatisk oplevelse!!  - Min Stratus trillede ud fra gårdspladsen med Mia ved rattet.
Jeg havde i et stykke tid overvejet at opgradere til en 300M, og havde derfor sat min Stratus til salg. Stratus'en har tjent mig godt i de 5 år jeg havde den, og jeg kørte ca. 120.000 km. i den uden større problemer.
Jeg håber at Mia og Bjørn bliver glade for den, og passer godt på den.

< Til Startsiden