Andre oplysninger

En ægte Amerikaner?
Da Stratus'en er en Amerikaner-bil, skulle man tro at der fandtes mange af dem i Amerika, og at det var muligt at finde oplysninger om Chrysler Stratus på Internettet i Amerika. Sådan forholder det sig ikke, bilen er solgt i Europa under navnet Chrysler Stratus, men i Amerika hedder bilen:
Chrysler Cirrus, Dodge Stratus, eller Plymouth Breeze, som er solgt i årene 1995-2000.
Karosseriet er det samme på alle modellerne, men der ligger forskellige motorer i de tre modeller. Så vidt jeg kan se ud fra de oplysninger jeg har fundet på Internettet, så er Dodge Stratus den model der kommer tættest på den Europæiske Chrysler Stratus.

Her er nogle link til nogle Amerikanske hjemmesider, hvor man kan finde oplysninger om specielt Dodge Stratus. :


Læs lidt om motorerne her:

2.0-liter, 16-valve, single overhead cam (SOHC)
Power: 134 hp @5850 rpm
2.4-liter, 16 valve, double overhead cam (DOHC) - Available starting in January 1995
Power: 138 hp@ 5200 rpm
2.5-liter, 24 valve, single overhead cam (SOHC) - Mitsubishi sourced with Chrysler electronics
Power: 162 hp @ 6000 rpm
 


Lidt snak om motoren fundet på nettet for et par år siden.

En ven påstod idag at Chrysler Stratus skiftede motor engang i 97-98 eller
noget i den stil. Således gik de fra Mitsubishi's V6'er til deres egen
V6'er... OG iøvrigt at Chryslers egen V6'er er en del ringere end Mitsubishis...
Er der nogen der ved noget om rigtigheden i dette? Jeg kan ikke finde
disse oplysninger nogen steder...

Det er ikke korrekt. Chrysler Stratus 2.5l har fra starten af brugt
Mitsubishis motor til denne model. Faktisk er 2.5l'ern baseret på
Mitsubishis 3.0l'er med mindre boring. Den 2.5l der er i Chrysler Stratus'en
yder 168HK. Man skal være opmærksom på, at der hvor der er opgivet 161 eller
163 som HK, så er det den amerikanske måle metode, hvor det er 168HK du skal
bruge, hvis du skal sammenligne med de biler der produceres i Europa og
Japan....

Chrysler Stratus har haft deres egen udviklede 2.0l motor, og så Mitsubishis
V6'er. Chrysler lavede så en 2.4l 4 cyls. motor til deres Stratus program.

Chrysler har i deres nye Chrysler Sebring (som ikke sælges i Danmark)
droppet Mitsubishis V6'er og leveret deres egen V6'er der yder 200HK med en
boring på 2.7.

Din ven er forresten helt ved siden af. Chrysler laver betydeligt bedre
motorer end Mitsubishi rent performance wise... Chryslers egen motorer er
meget mere kraftfuld. Jeg vil så sige, at jeg er UTROLIG tilfreds med den
2.5l'er motor der er i denne bil og jeg er rimelig kræsen... men det er
korrekt at man i nogle situationer godt kunne ønske at den gav lidt mere
performance... men den trækker sgu de halvanden tons utroligt pænt. Faktisk
så pænt at du ikke mærker det..... Hvis du er til sports modifikationer, så
er denne motor utrolig modtagelig for mods.

Sumasumarum. Samilige Chrysler Stratus der findes med 2.5l'er motoren er fra
en Mitshubishi join venture der yder 168HK. Chrysler stoppede med at bruge
denne motor i deres nye model serie, hvor de selv har udviklet en 2,7l'er
motor der yder 200hk.

Her er en liste over de motore der har været til rådighed i disse biler:

2.0l i4 SOHC (Chrysler) - 1. generations Chrysler Stratus
2.4l i4 DOHC (Chrysler) - 1. og 2. generations Chrysler Stratus
2.5l V6 SOHC (Mitsubishi) - 1. generations Chrysler Stratus
2.7l V6 DOHC (Chrysler) - 2. generations Chrysler Sebring
2.4l i4 SOHC (Mitsubishi) 2. generations Chrysler Sebring
3.0l V6 SOHC (Mitsubishi) 2. generations Chrysler Sebring

Husk at Chrysler Sebring er EN HELT ANDEN BIL, og ville koste op imod 600000
som ny, hvis den blev solgt her i landet.. hvilket er i det samme prisleje
som en 300M'er koster fra ny.